Toeristisch Texel: parkeervignet komt te vroeg

Nieuws
De ‘overhaaste’ invoering van een parkeer-
vignet stuit op verzet bij alle acht organisa-
ties van de zogenaamde klankbordgroep.

Eerst moet er een mobiliteitsplan komen,
waar het vignet onderdeel van uit kan ma-
ken, schrijven zij in een brief aan de raad.

De gemeenteraad zal woensdag besluiten
over de verdere voortgang van het proces.
Het vignet is onderdeel van het raadspro-
gramma. In februari stemden alle fracties,
behalve Texels Belang, in met de invoering.

Bedoeling is dat toeristen € 10,- betalen
voor de parkeerkaart, die het huidige be-
taald parkeren via de automaten vervangt.

Pikant, wellicht discriminerend detail: Texe-
laars betalen niets voor het parkeervignet.
Dat is ook meteen één van de bezwaren van
de door het college van B&W ingestelde
klankbordgroep.

“Overhaaste invoering op voorgestelde wij-
ze zal uitsluitend negatieve publiciteit voor
Texel opleveren”, aldus de brief.

De klankbordgroep bestaat o.a. uit de VVV
en het Toeristisch Kennisinstituut Texel.
Ook de brancheorganisaties TVL (logiesver-
strekkers), Hotelvereniging en Horeca Ne-
derland-Texel zijn erin vertegenwoordigd.

Ondernemersverenigingen TVO en De Koog
Badplaats en de dorpscommissies van Den
Burg en De Koog maken het achttal vol.

De klankbordgroep pleit voor een “com-
pleet, goed onderbouwd mobiliteitsplan.”
Dat moet (inclusief parkeervignet) “in totali-
teit, naast de eigen functionaliteit, Texel een
positieve duurzame uitstraling meegeven.”

De klankbordgroep heeft begrip voor de
noodzaak van extra parkeerinkomsten.

Daarom kunnen, in afwachting van het mo-
biliteitsplan, de parkeertarieven omhoog en
zo nodig de betaalzones worden uitgebreid.