
De Breij wil vervolging Kabelkrant afdwingen bij hof
Laatste nieuwsberichtenweek opgeheven politieke partij BEZEM,
geeft zijn strijd tegen de Kabelkrant niet op.
De Breij vecht het besluit van het Openbaar
Ministerie, om Kabelkrant-uitgever Maarten
Koorn niet te vervolgen, aan bij de rechter.
De Breij deed aangifte tegen de uitgever
vanwege laster en belediging.
Aanleiding was de berichtgeving over De
Breijs veroordeling wegens een jarenlange
lastercampagne tegen een deurwaarder.
Zijdelings kwamen ook zijn scheldbrieven
aan burgemeester Geldorp aan de orde.
Ook andere media berichtten over deze
kwesties, maar alleen tegen de uitgever van
de Kabelkrant deed De Breij aangifte.
Volgens de officier van justitie heeft de
krant echter niets strafbaars gedaan; reden
voor het OM om af te zien van vervolging.
De Breij vecht dit besluit aan bij het Amster-
damse gerechtshof, zo liet hij de redactie
van de Kabelkrant zaterdag weten.
“En als dit niets oplevert, dan span ik als-
nog zelf wel een civiele procedure aan.”
Desgevraagd zegt De Breij dat hij niet uit is
op rectificatie, maar op schadevergoeding.
“Het gaat om een ongewoon hoog bedrag.”
Hij verwijt de krant dat zij destijds geen
‘hoor en wederhoor’ heeft toegepast.
Deze krant bestrijdt dat: De Breij kreeg in
een apart artikel alle ruimte om het gedrag
waarvoor hij is veroordeeld toe te lichten.