Afbeelding

Pandeigenaar hoeft parkeerplekkenfactuur niet te voldoen

Laatste nieuwsberichten
De eigenaar van een pand van een woning met horeca-functie diende bezwaar in tegen een factuur van ruim €52.000.- die hij van de gemeente kreeg. Hij kreeg de factuur omdat hij bij zijn bouwplannen een aanvraag had ingediend om de verplichte parkeerplaatsen bij het pand te laten vervallen. Hij diende het bezwaar te laat in, waardoor de commissie Bezwaarschriften besloot het niet-ontvankelijk te verklaren. Toch besloot het college dat de indiener het bedrag niet hoeft te betalen.

Het pand staat in de dorpskern, de verplichte parkeerplekken zijn niet te realiseren en zouden verkeersdruk veroorzaken in een luwe straat. De gemeente vond het realiseren van parkeerplekken bij het pand ook geen goed idee en ging akkoord met een afkoopregeling. De aanvrager verplichtte zich daarmee tot een afkoopsom van €6.425,- per plek. De gemeente verplichtte zich op haar beurt tot het realiseren van die plekken op een andere locatie.

Maar aan die verplichting kan de gemeente niet voldoen, omdat er geen concrete plannen zijn voor parkeerplaatsen anders dan openbare voorzieningen. De regeling werd om die reden onder de loep genomen, waarop het college concludeerde dat er niet aan de juridische eisen kan worden voldaan die de afkoopregeling rechtvaardigen. Daarom is die met terugwerkende kracht komen te vervallen en hoeft de eigenaar van het verbouwde pand de factuur niet te betalen.

Zie de link rechts op de pagina voor een uitgebreidere uitleg over de afgeschafte afkoopregeling.

Afkoopregeling parkeerplekken afgeschaft: http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel/nieuws/064526/