Paul van der Putten en Britt Willekes van Shoeby in Den Burg
Paul van der Putten en Britt Willekes van Shoeby in Den Burg Foto: Henk Cornelissen

Dit artikel is geschreven door
Henk Cornelissen

De Wereld van de Ondernemer: Shoeby Texel

Advertorials De Wereld van de Ondernemer

Paul van der Putten staat voor zijn vijftiende jaar als eigenaar van Shoeby, de veelzijdige kledingzaak aan de Hogerstraat in Den Burg. In 2008 pakte hij zijn gezin op om zich vanuit Houten, bij Utrecht, op Texel te gaan vestigen. Ook echtgenote Diana is in het bedrijf actief. Shoeby is inmiddels uitgegroeid tot een winkelketen van 235 filialen door heel Nederland. En er is nieuws: Shoeby gaat dit jaar ook de grens over, naar de Duitse studentenstad Münster en omgeving. “Extra leuk voor ons, natuurlijk, dat Shoeby ook in Duitsland bekend wordt, gezien de vele Duitse gasten op het eiland.”

Voordat Paul naar Texel kwam, deed hij heel andere zaken. Hij verkocht dvd’s van de filmmaatschappij Paramount. “Maar mijn eerste baantje was bij een vestiging van Steps in Utrecht, dus de kleding heeft me altijd wel getrokken”, voegt hij eraan toe. Inmiddels kunnen we zeggen dat Paul, zijn familie en Shoeby goed zijn verankerd in de Texelse samenleving en het winkelhart van Den Burg. “Het zijn vooral de Texelaars die ons goed weten te vinden, waardoor we ook het jaarrond goed kunnen draaien. Daar zijn we best trots op”, bekent hij. “Je zou kunnen zeggen dat de Texelaars kritisch zijn, maar ze staan ook open voor advies. En, ook aardig: “Shoeby beschouwt ons als het overzeese filiaal. Ze vinden het daar leuk dat wij hier zitten.”

Persoonlijke benadering

Shoeby heeft kleding voor het hele gezin. Het zijn niet zelden ook hele families, die er binnenkomen. “Terwijl de kinderen worden gekleed, zie je vader wat voor zichzelf uitzoeken”, zo schetst Paul een situatie. “In tegenstelling tot andere kledingconcerns gelooft Shoeby daarom nog steeds in fysieke winkels. Natuurlijk heeft Shoeby wel een eigen webshop, waarbij we zijn aangesloten, maar een belangrijk onderdeel van het concept is persoonlijke aandacht. Iedereen zegt dat van zichzelf, maar bij ons word je echt opgeleid tot ‘personal shopper’. We staan in de winkel niet met de armen over elkaar achter de kassa, maar we zijn er om je te helpen, als modeadviseurs. Je moet een passie hebben voor mode en voor mensen. Die moet je kunnen ‘lezen’, kunnen inschatten. Je moet er ook niet voor terugdeinzen mensen uit hun ‘comfortzone’ te halen, om dat woord maar eens te gebruiken. Het kan goed zijn iemand eens iets anders te laten uitproberen en dan is het leuk als het goed uitpakt. De passie daarvoor breng ik graag over. Soms krijg ik er wel eens kippenvel van, als we iemand hebben aangekleed en die je dan dankbaar een hand geeft. Niet dat het me elke dag gebeurt, maar waar vind je dat nog? Zoiets is toch gaaf?”

Wees brutaal

Het stijladvies, dat Shoeby voor deze zomer meegeeft aan de jongeren, is: ‘Be bold, be brave, be you!’ oftewel ‘Wees brutaal, wees dapper en wees jezelf!’ “Want hey, we zijn toch allemaal wel weer toe aan het zien en gezien worden?” aldus Mieke van Deursen, medeoprichter van het Shoeby, en haar dochter Jill, die de dagelijkse leiding over het concern voert. De jeugdmode wordt daarom, na een saaie winter en een ook maatschappelijk gezien grauwe periode, gekenmerkt door uitbundige prints in frisse kleuren, die eindeloos met elkaar te combineren zijn. Voor de volwassenen is gezocht naar een combinatie van chic en sportief. Dat uit zich in enerzijds natuurtinten als beige en zandkleurig, aangevuld met fleurige accenten in voornamelijk blauw, paars en groen. “Kenmerkend voor de herenmode van het komende seizoen is het overshirt; een stevig overhemd dat je open draagt met een leuk T-shirt of poloshirt daaronder. Voor de vrouwen hebben we deze zomer veel wijde kleding van comfortabele ‘traveller’-stoffen, die lekker zitten en niet kreuken, met allerlei bonte prints”, legt Paul uit. “En daar gaat de jeugdmode in mee. Dus inderdaad: vrolijke, felle kleuren. Het wordt een ‘summer of colour’, wat dat betreft.”

Personeel gezocht

De formule van de fysieke winkel heeft nogal wat te verduren gehad van het internetshoppen, dat weliswaar veel gemak biedt maar toch ook ongemak, als de kleding toch niet bevalt en moet worden teruggestuurd. Als gevolg van de coronamaatregelen, waardoor de winkels enkele malen voor tijdelijk werden gesloten, kreeg het online winkelen nog een impuls. Shoeby weet het publiek, zoals gezegd, nog goed aan zich te binden, door de persoonlijke aandacht die vanuit een zekere overtuiging aan de klant wordt gegeven. Maar dat concept wordt nu wel bedreigd door een serieus personeelstekort, zoals dat in meer fysieke winkels en horecabedrijven voorkomt. Shoeby in Den Burg is daarop geen uitzondering. “We hebben nu met onmiddellijke ingang twee mensen nodig. In de eerste plaats een shopmanager. Ik werk nu zes of zeven dagen per week en op zich vind ik dat niet erg, want ik houd van dit vak, maar fysiek is het op den duur niet vol te houden. Een beetje meer vrijetijd zou fijn zijn.”

Arbeidsvoorwaarden

Behalve een shopmanager zou Shoeby Texel ook graag een paar nieuwe verkoopmedewerkers aanstellen, eventueel op te leiden tot personal shopper. “Shoeby biedt je goede arbeidsvoorwaarden. Er zijn talrijke cursussen te volgen, variërend van ‘Hoe hang je een winkel in?’ tot lessen waarin je leert hoe je mensen persoonlijk advies kunt geven. We bieden een goed salaris, doorgroeimogelijkheden en een flinke korting op aankopen in de winkel. En je komt hier in een leuk en gezellig team te werken.”

Wie is geïnteresseerd in een baan bij Shoeby, kan bij de vacatures kijken op www.werkenbijshoeby.nl.

Shoeby Texel

Hogerstraat 12, Den Burg

T: (0222) 314925

I: www.shoeby.nl