Afbeelding
Foto:

Airportrestaurant De Vlijt

Sinds kort wordt De Vlijt airportrestaurant & suites aan de Postweg uitgebaat door de bekende Texelse ondernemer Marianne Langeveld van Boutique Hotel Texel. De dagelijkse leiding is echter in handen van haar neef Maarten Bagchus (20). De fijne kneepjes van het horecavak leerde deze jonge Texelaar bij De Taveerne. Na zes jaar bij dit restaurant in De Koog was Maarten op zoek naar een nieuwe uitdaging, dus toen Marianne hem vroeg of hij manager wilde worden van De Vlijt hoefde hij niet lang na te denken.

Al zijn hele leven woont Maarten in De Koog, waar hij letterlijk opgroeide tussen de horeca. Veel van zijn familieleden verdienen er hun brood. Niet zo gek dus dat Maarten al op veertienjarige leeftijd zelf ook die kant op ging. In de zes jaar daarop deed hij vrijwel al het horecawerk dat je kunt bedenken. “Van afwasser werd ik bevorderd tot keukenhulp en daarna tot kok. Vervolgens ging ik aan de slag in de bediening en uiteindelijk werd ik barman. Tussendoor een paar maanden achter de bar in Oostenrijk gewerkt en in de coronaperiode sprong ik af en toe bij in het Boutique Hotel om Marianne te helpen.”

Geen hotelschool

Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Als kind was de kleine Maarten regelmatig te vinden op Nieuw Breda, het hotel van zijn opa en oma en nu de plek van het Boutique Hotel. “Door mijn werk voor het Boutique Hotel had ik vaker dan voorheen contact met Marianne. Zo kwamen ook mijn ambities ter sprake. Ik had toen het plan de hotelschool te gaan doen. Helaas werd ik niet toegelaten omdat ik op de middelbare school geen Duits en economie in mijn pakket had. Een beetje jammer, want als geboren Texelaar spreek ik natuurlijk een aardig mondje Duits.” In plaats van bij de pakken neer te zitten, sterkte de afwijzing van de hotelschool Maarten alleen maar meer in zijn ambities om carrière te maken binnen de horeca.

Bont gezelschap

Toen Marianne eind vorig jaar door de eigenaar van De Vlijt, NV Luchthaventerrein Texel, werd gevraagd of zij de exploitatie van het airportrestaurant en de suites wilde overnemen, dacht zij direct aan haar neef. Maarten: “Ik heb geen moment geaarzeld. Een geweldige kans op een unieke locatie. Vanaf ons terras en vanuit de serre heb je een fantastisch uitzicht op het vliegveld. Het is een komen en gaan van vliegtuigen en parachutespringers. Je komt echt ogen tekort. Het leuke van deze plek is dat er allerlei soorten mensen op af komen. Je hebt de gezinnen die komen voor een rondvlucht. Dan heb je de springers, variërend van de beginners tot de instructeurs. En natuurlijk de gasten die gewoon nieuwsgierig zijn en worden aangetrokken door alle reuring op en rond het vliegveld. Ook bezoekers van het luchtvaart- en oorlogsmuseum strijken hier even neer voor een kop koffie met gebak of een broodje.”

Nieuw serviceconcept

Een nieuwe eigenaar brengt nieuw elan met zich mee. Ongetwijfeld gaat er het een en ander veranderen, maar wat? Maarten: “Het restaurant is nog niet zo lang geleden volledig gerenoveerd. Alles ziet er nog heel goed uit en we hebben alleen op detailniveau wat aanpassingen gedaan. Mede door alle coronaperikelen zette de vorige uitbater in op een zelfbedieningsconcept. Dat willen wij anders doen. Service staat bij ons voorop. De Vlijt is een uitdagende locatie waar het hollen of stilstaan is: het ene moment druppelen gasten binnen en even later komen ze in drommen. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. We stappen daarom over op een hybride serviceconcept. In principe komen we alle bestellingen aan tafel opnemen en serveren we zo snel mogelijk uit. Als gasten dat willen kunnen ze hun bestelling ook doorgeven met een QR-code waarna wij hun bestelling zo snel mogelijk uitserveren.”

Banketbakker in huis

Vanaf 19 maart is De Vlijt weer zeven dagen per week geopend voor koffie, brunch en lunch. “Wel willen we meer variatie bieden en daarom hebben we de kaart aangepast. Zo schenken we goede koffie en daar hoort natuurlijk vers gebak bij. We werken daarom samen met banketbakker Bij Raaf, die bij ons op locatie al zijn gebak vers bakt. Als je hier ’s ochtends binnenloopt komt de geur van vers gebak je tegemoet. Ook voor een lekkere brunch of lunch zit je bij ons goed. We hebben de kaart aangevuld met luxe en rijk belegde broodjes, verschillende soepen en natuurlijk ontbreekt de borrelplank niet. Daarbij hebben we bewust gekeken naar gerechten die weliswaar de nodige voorbereiding vergen, maar wel snel geserveerd kunnen worden.”

Overnachten op een bijzondere locatie

Naast het restaurantgedeelte, heeft De Vlijt ook mooie studio's waar mensen kunnen overnachten op een unieke locatie. “We hebben in totaal tien suites voor twee personen met een prachtig uitzicht”, gaat Maarten verder. “Ze zijn van alle gemakken voorzien, waaronder een bubbelbad en stoomdouche, en bieden prachtige vergezichten over de polder. De suites zijn goed geïsoleerd zodat je kunt genieten van de dynamiek van het vliegveld en tegelijkertijd van de rust. Met de Slufter en de Muy om de hoek kun je hier bovendien prachtige wandelingen maken.”

Medewerkers gezocht

Zijn eerste vlieguren als manager van De Vlijt heeft Maarten er inmiddels opzitten. Begin maart opende het airportrestaurant weer voorzichtig haar deuren. "Het was best even gek en ook wel spannend om nu echt eindverantwoordelijk te zijn voor de dagelijkse gang van zaken”, zegt Maarten. "We zijn nu druk bezig met het samenstellen van een team. Dat is in deze tijd natuurlijk een flinke uitdaging, maar gelukkig zijn alle sleutelposities goed bezet. Ook hebben we een aantal flexibele krachten kunnen strikken voor het hoogseizoen. Wel zijn we nog op zoek naar nog een paar vaste krachten. Dus als je dit leest en je hebt zin om deel uit te maken van een leuk team op een unieke locatie waar hard werken wordt beloond - met af en toe een parachutesprong of rondvlucht - en plezier in je werk voorop staat… Dan hoor ik graag van je!”