Afbeelding

Storing Schulpengat opgelost met hulp NIOZ

Laatste nieuwsberichten
“Het was spijtig dat deze storing juist met Hemelvaart plaatsvond, maar we hebben er alles aan gedaan om de technische storing zo snel mogelijk op te lossen.”

Marc Bakker, hoofd technische dienst van TESO, vertelt vrijdagochtend dat een probleem met de voortstuwingsinstallatie de Schulpengat donderdag lange tijd uit de vaart hield. Vanwege de uitval van de reserveboot liepen de wachttijden in Den Helder op tot drie uur. Diverse landelijke media berichtten over de storing.

“Er was een defect in een elektrische component van de voortstuwingsinstallatie”, vertelt Bakker. “Die storing trad woensdagavond tijdens de laatste afvaart op. We zijn toen gelijk aan de slag gegaan en rond middernacht hadden we het probleem gevonden. Het bleek echter niet mogelijk om het benodigde onderdeel met Hemelvaart te verkrijgen, zodat een reparatie de enige optie was. Dat kostte behoorlijk wat tijd, maar met hulp van een specialist van het NIOZ zijn we erin geslaagd om het onderdeel te repareren. Die heeft ons goed geholpen, een mooie samenwerking.”

Om 15.30 uur (afvaart Texel) kon de Schulpengat weer als extra boot worden ingezet. Na de afvaart van 17.00 uur waren de wachtrijen in Den Helder al verdwenen. Om gedurende de dag extra auto’s te kunnen overzetten, werd in overleg met Connexxion besloten om de Texelhopper niet aan boord te laten gaan. Op de plek van de bus kunnen vier personenauto’s staan.

Technische storing Schulpengat: http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel/056507/