Afbeelding

Docu van oud-Texelse Judith de Leeuw op NPO2

Algemeen

De documentaire ‘Tinkebell – Who Killed the Blue Bird?’, geregisseerd door oud-Texelse Judith de Leeuw, is vanavond 27 februari tussen 22:20 en 23:20 uur te zien in Het uur van De Wolf op NPO 2. 

Kunstenares Katinka Simonse, alias Tinkebell, is een omstreden, raadselachtig én mediageniek fenomeen. In haar universum bestaat geen onderscheid tussen leven, kunst en activisme; Tinkebell is zelf haar eigen kunstwerk. Alles wat ze op haar levenspad tegenkomt kan onderdeel worden van haar verhaal; het verhaal over Tinkebell die de wereld wil redden. Wie zit er achter dit alterego en wat beweegt haar? Filmmaker Judith de Leeuw kreeg toegang tot al het over Tinkebell bestaande beeldmateriaal, inclusief haar volledige privé-archief. Ze construeerde daarmee een archieffilm over hoe je als mens, levend op de ruïnes van het verleden, een personage kunt worden in je eigen verhaal. Wat is de prijs die je betaalt als je daar koste wat kost in wilt blijven geloven?

Met Tinkebell – Who Killed the Blue Bird? realiseerde De Leeuw een zoekende film waarin de kunst, het activisme, de worsteling van Katinka in de liefde, en de relatie met haar verleden worden vervlochten. Op 2doc.nl is een interview te zien met De Leeuw waarin ze vertelt hoe de film tot stand is gekomen.

Judith de Leeuw debuteerde in 2011 op de Nederlandse tv met de documentaire ‘Overal spullen’, waarin ze alle spullen die zij bezit besluit te gaan tellen om ze vervolgens in een loods genummerd en al ten toon te stellen. Haar tweede documentaire ‘Bademeisters’ maakte zij in 2015 en speelt zich af op Texel. In deze film registreerde De Leeuw de subcultuur van de badmeesters van het Utrechtsch Studenten Corps die al decennialang de Texelse kusten bewaken. Vervolgens regisseert De Leeuw in 2017 en in 2018 twee documentaires die zich afspelen in Den Helder, ‘Welkom op de Hemelse Aarde’ en ‘Een film ofzo’. In 2020 verschijnt dan ‘De Hoofdpersoon’, een film over de prominente theaterregisseur Ruut Weissman. In deze zeer goed ontvangen film werpt de filmmaakster een nieuw licht op #metoo.