Afbeelding

De wereld van de ondernemer: Carwash Texel een aanwinst

Algemeen

De bouw van een nieuwe wasstraat had heel wat voeten in de aarde. Maar zaterdag was het zover en ging Carwash Texel van Schadeherstelbedrijf ABS Graaf Spuiterij officieel open. Eigenaren Mark-Peter en Robert-Jan Graaf zijn er maar wat trots op, want hun investering is in alle opzichten een aanwinst.

“We begonnen onze oude carwash in 2014. Je kon op Texel toen niet op een nette en goede manier je auto laten wassen”, vertelt Robert-Jan. “Bovendien zagen we met ons autoschadebedrijf klanten alleen als ze schade hadden. Met een carwash trek je ook andere mensen. Op die manier wilden we onze markt vergroten. Cross-selling, heet dat.” De broers hadden begroot tien auto’s per dag te wassen, maar die inschatting bleek te voorzichtig. “Het was direct een succes. Maar we konden maar één auto tegelijk wassen en een wasbeurt duurt gemiddeld tien minuten. Klanten reden door als ze zagen dat er al vier auto’s stonden te wachten. Zonde, want daardoor wasten we maar vijftig tot zestig auto’s per dag.”

Om een grotere markt te kunnen bedienen, onderzochten ze de mogelijkheid een tweede wasstraat te bouwen. Op hun eigen terrein aan het Wezenland, waar het bedrijf al sinds 1964 is gevestigd. “Maar daarvoor hadden we te weinig ruimte. Het gebouw zou dan bijna op de weg komen. Niet praktisch, ook niet met aan- en wegrijden.” Nieuwe mogelijkheden dienden zich aan na een gesprek met buurman Toon Schoenmaker, eigenaar van de oude autobusgarage van Autobus Onderneming Texel aan de overkant van de weg, die al jaren niet meer werd gebruikt. Schoenmaker wilde het terrein het liefst verhuren, maar ging uiteindelijk akkoord met verkoop, waarna de garage in 2019 werd gesloopt.

Coronacrisis

De broers maakten al enthousiast plannen, toen Nederland in het voorjaar van 2020 werd overvallen door de coronacrisis. Ze besloten pas op de plaats te maken. “Achteraf hadden we dat beter niet kunnen doen, want toen we weer verder gingen, waren de prijzen enorm gestegen. Bovendien bleek corona helemaal niet zo’n slechte tijd voor onze branche. Mensen konden nergens naar toe en lieten graag hun auto wassen.” Het was niet de enige tegenvaller. Met gevoel voor detail schetst Robert-Jan de moeizame contacten met de gemeente bij het aanvragen van de benodigde vergunningen. 

Een voorbeeld: “Een schonegrondverklaring zou afdoende moeten zijn, maar wij moesten tot vier keer toe bodemonderzoek laten doen. Uiteindelijk dreigde dat we de vergunning opnieuw moesten aanvragen, wat ons extra leges zou kosten. Gelukkig hoefde dat net niet.” Nog niet gestreden is de strijd over het creëren van woonruimte. “Boven de carwash is een ruime verdieping, geschikt voor twee of misschien wel drie woningen. Volgens het bestemmingsplan mag er één woning worden gebouwd. Dat zouden we natuurlijk kunnen doen, maar die zou dan alleen betaalbaar zijn voor een rijke pensionado. Wij bouwen liever voor jonge Texelaars. Maar ondanks de woningnood wil de gemeente daar niet aan meewerken. Voorlopig doen we niks en ligt de bovenverdieping er kaal bij. Maar we hopen op meer begrip bij de nieuwe gemeenteraad.”

Financiering

Een ander probleem vormde de financiering. “De Rabobank had de begroting goedgekeurd, de afspraken waren gemaakt. Maar toen de prijzen bleven stijgen, trok de bank zich terug. Een beslissing van hogerhand, werd er bij gezegd. Hypotheken voor onze branche werden niet langer verstrekt. Teleurstellend, mijn vader deed vijftig jaar geleden al zaken met de Rabobank. Via Niels Jimmink van Assurantiekantoor Ab de Wijn kwamen we daarna in contact met ING. Daar waren ze super enthousiast en binnen no time was het geregeld.” Ten slotte moesten de problemen rond de stroomvoorziening worden opgelost. “Een bekend verhaal op Texel, maar wij hadden het goed geregeld. Dachten we. Nadat leverancier Kenter de transformatorkast had geplaatst en IBS ons bedrijf wilde aansluiten, bleek het een verkeerd type kast. Een nogal technisch verhaal, maar voor ons zeer essentieel. Uiteindelijk duurde het een maand of negen voordat het was opgelost. Bijna letterlijk een bevalling.”

Gelukkig zat het soms ook mee. “De bouw ging super, alle lof voor de firma Van Heerwaarden. Omdat het bouwen van carwashes geen dagelijks werk is, hadden we zelf al informatie ingewonnen. Het gebouw is een staalconstructie en dus eenvoudig te plaatsen. Maar er moesten bijvoorbeeld alleen al zes putten worden aangelegd om het waswater te recyclen.” De nieuwe carwash is in alle opzichten een verbetering. Dankzij de modernste technieken komen auto’s er niet alleen schoner uit, de machines die dat doen zijn veel stiller en zuiniger. “Ze verbruiken minder water en stroom. Zeventig tot tachtig procent van het waswater wordt hergebruikt. En met 180 zonnepanelen op dak voorzien we in ons eigen stroomverbruik.”

Geen wachttijden meer

Plezierig voor klanten is ook dat wachttijden tot het verleden behoren. “De wasstraat bestaat uit vijf compartimenten, waar een auto doorheen wordt getrokken. Daardoor kunnen vijf auto’s tegelijk worden schoongemaakt, dertig tot veertig per uur. In de week voor de opening hebben we proefgedraaid. We hadden al onze vaste klanten een uitnodiging gestuurd om hun auto gratis te laten wassen. We hebben veel vaste klanten, inmiddels al 1500 mensen hebben een pasje. Op de eerste dag kregen we er al honderddertig binnen.” Naast de wasstraat zijn er ook drie wasboxen, waar klanten zelf hun auto kunnen afspuiten. Ook is het mogelijk de auto van binnen te laten reinigen. “We hebben één pas voor alle diensten. Maar je kunt ook met je pinpas of telefoon betalen. Geen gedoe met muntjes of bonnetjes, dat scheelt administratief een hoop tijd.”

De dagelijkse leiding is in handen van Mark-Peters zoon Joost. “Hij heeft jaren in de horeca gewerkt, maar wilde wel eens iets anders. Hij richt zich op de klanten, ik op de techniek. Als oom ken ik hem al vanaf zijn geboorte, maar ik leer hem nu op een andere manier kennen, dat is leuk.”

Carwash Texel

Wezenland 11A, Den Burg

T: 06 58 88 06 48

I: www.carwashtexel.nl

Tekst en foto: Joop Rommets