Jeroen van Rossum (links) en Marco van de Vijver met enkele robots
Jeroen van Rossum (links) en Marco van de Vijver met enkele robots Foto: Henk Cornelissen

Dit artikel is geschreven door
Henk Cornelissen

De Wereld van de Ondernemer: Horeca Robots

Advertorials De Wereld van de Ondernemer

Je in een restaurant door een robot laten bedienen. Onpersoonlijk? Integendeel, zeggen Jeroen van Rossum en Marco van de Vijver, uitbaters van het restaurant Eigeweis in De Koog. “Er is juist meer tijd en aandacht voor de gasten en dat wordt ook erg gewaardeerd. Ze reageren er positief op, een enkeling uitgezonderd.” Twee jaar geleden gingen ze met robots aan de slag in het restaurant aan de Dorpsstraat en inmiddels zijn ze onder de naam Horeca Robots importeur en officieel dealer van het Chinese merk Pudu Robotics, dat verschillende typen van bedienings- en bezorgrobots levert. De verwachting is dat deze nieuwe onderneming een hoge vlucht gaat nemen.

Zonder de uitbraak van de coronapandemie, ruim twee jaar geleden, waren ze er zeer waarschijnlijk niet toe gekomen, vertelt Jeroen (links op de foto). “We moesten de zaak sluiten, een vooruitzicht was er niet en de bodem van de schatkist kwam na een tijdje in zicht. Dan ga je vanzelf ‘out of the box’ denken. Met Pinksteren mochten we weer open, maar hadden we te weinig personeel. Dat was vóór de pandemie ook al moeilijk te krijgen, maar nu konden we maar drie dagen per week draaien. Onze bedrijfsleider stuurde ons daarna een filmpje van een robot in een horecabedrijf, afkomstig van een Chinese fabrikant. Ik heb dertig jaar in de ICT gewerkt en ben altijd wel geïnteresseerd in dat soort dingen. Dus ben ik er maar eens in gedoken. We hebben er uiteindelijk twee besteld en het werkte geweldig. Ze namen zo veel werk over dat we al gauw weer vijf dagen open konden zijn, met hetzelfde aantal medewerkers.”

Aanvulling, geen vervanging

Inmiddels heeft Eigeweis de beschikking over vijf robots. Met nadruk stelt Marco (rechts op de foto) dat ze niet zijn aangetrokken om personeel te vervangen. “Juist niet. Het is een aanvulling op het team. Er zijn restaurants met robots, waar de gasten zelf het eten af pakken. Je hebt ketens waar de mensen daaraan zijn gewend, maar wij willen dat hier niet omdat het ons niet past.” De robot van dienst gaat van de keuken naar de tafel – fungeert dus als luikloper – en de medewerkers serveren het uit. “Deze werkwijze houdt in dat we in de bediening meer aandacht hebben voor de gasten. We hoeven niet op te schieten om naar de keuken te rennen voor een volgende tafel en dat vinden de gasten prettig. Het personeel wordt ook minder moe, want dat luiklopen is zwaar werk. Onze medewerkers lopen niet meer uren achtereen met borden te sjouwen. We leveren bijvoorbeeld aan een pannenkoekenhuis in Bakkum, waar ze met enorme borden werken. Daar is dit een uitkomst. Een bedrijf kan zelf bepalen hoe het de robots in wil zetten. Wij adviseren en helpen de klant hier actief in vanuit onze eigen ervaring in de horeca.”

Leuke zinnetjes

Voor de installatie en programmering had Jeroen veel contact met de Chinese leverancier. Er was een probleem met de vertaling van de instructies en Jeroen werd nauw betrokken bij de programmering. “Je kunt robots allerlei leuke zinnetjes laten zeggen als er mensen binnenkomen en ze zeggen ‘sorry’ als ze elkaar in de weg lopen. Het is eigenlijk ook een vorm van entertainment. Veel mensen vinden het leuk; niet alleen kinderen, maar ook volwassenen. Het geeft een zekere uitstraling aan je bedrijf.”

Voet aan de grond

De fabrikant zocht naar mogelijkheden om in Europa voet aan de grond te krijgen. Dat leidde tot de vorming van deze onderneming, waarvoor Jeroen en Marco een aantal partners hebben gevonden die ook helemaal geloven in deze oplossingen. Daaronder een exploitant van speelautomaten in Sneek, een importbedrijf in Almere en ‘sales offices’ in Hengelo en Utrecht. In totaal zijn er nu vijf vestigingen in Nederland van waaruit de Benelux en Duitsland worden bediend. Aan te nemen valt dat Horeca Robots snel door zal groeien in Europa. “In China worden alle technologische vernieuwingen meteen omarmd. Daar vinden ze het geweldig en kijkt niemand ervan op, dat je in een restaurant met vierhonderd zitplaatsen door robots wordt bediend en dat er maar twee medewerkers rondlopen. In Europa zijn we toch wat behoudend op dat punt. We kijken hier liever eerst even de kat uit de boom, maar het is voor veel bedrijven met personeelstekort een geweldige oplossing. We krijgen in het restaurant bijna alleen maar goede reacties, ook in de recensies op Google. Dus dit zou wel eens heel groot kunnen worden. We hebben nu zeven medewerkers – drie op Texel en vier aan de overkant – en zoeken nieuwe medewerkers. Ook kunnen we aanstaande techneuten stageplekken aanbieden.”

Toepassingen

Horeca Robots levert niet alleen, maar zorgt ook voor de begeleiding, de programmering en het onderhoud. Op Texel zijn inmiddels meer bedrijven overgegaan op servicerobots. Bijvoorbeeld het recreatiepark De Krim – waar twee robots assisteren bij de bingo – en enkele strandpaviljoens. Vaak wordt een robot een naam gegeven. “Bij Paal 9 noemen ze hem Kees”, lacht Jeroen. “Vaak vernoemen ze een robot naar een oud-medewerker die ze in ere willen houden.” Er zijn talloze toepassingen mogelijk en niet alleen in de horeca, is inmiddels gebleken. Onder de naam Service Robots Europe zijn al contracten afgesloten met ketens van vakantieparken en winkelbedrijven. “Bij Mediamarkt staat ze al bij de deur om je te vragen waarvoor je komt en begeleiden ze je naar de juiste afdeling. Ook zijn we bezig met zorginstellingen, waar ze maaltijden, post en medicijnen kunnen rondbrengen. Je kunt er bij wijze van proef eentje bij je laten neerzetten en dan kunnen we die programmeren naar gelang jouw behoefte en ideeën. Naarmate je er langer mee aan het werk bent, zie je meer toepassingen.”

Horeca Robots p/a Restaurant Eigeweis

Dorpsstraat 146

T: 085-3018407

E: info@servicerobotseurope.com

I: www.servicerobotseurope.com

Tekst en foto: Henk Cornelissen

Bellabot, een van de servicerobots